Ik heb moeite met alle onzekerheid. Wat kan ik doen?

Sinds het coronavirus ook in ons land rondgaat, is er veel veranderd. Alles lijkt onzeker. Het is normaal als je het daar wat moeilijk mee hebt.

Wat kan ik doen om beter met de onzekerheid om te gaan?

  • Wees vriendelijk voor jezelf, erken dat het normaal is om wat meer gestresseerd te zijn in deze tijden.
  • Denk na over dingen die je vroeger gedaan hebt en die goed gingen en alle dingen waar je goed in bent.
  • Probeer nieuwe dingen te doen. Kijk naar deze periode als een mogelijkheid om nieuwe dingen te ontdekken.
  • Probeer niet te veel nieuws te kijken als je daar meer stress van krijgt.
  • Schrijf op wat je onzeker maakt en bekijk dit van veraf, alsof je er een boek over aan het lezen bent.
  • Probeer 'catastrofedenken' (denken dat alles gaat kapotgaan, verloren gaan, dat de wereld vergaat,…) te herkennen en te vermijden.
  • Probeer te herkennen wanneer je aan het piekeren (lastige gedachten die blijven hangen) bent en probeer dit aan te pakken.
  • Bekijk het vanuit het standpunt van een vriend. Als X op bezoek zou komen, wat zou die hier dan over zeggen?
  • Zorg goed voor jezelf: door gezond te eten, voldoende te bewegen en genoeg te ontspannen.
  • Concentreer je op de dingen die je wel kan controleren. Bijvoorbeeld je kamer opruimen, aan je computer knutselen, planten verzorgen of iets anders dat je leuk vindt.
  • Plan activiteiten in op specifieke tijdstippen die je kunnen ontspannen.
  • Isoleer jezelf niet. Blijf niet alleen. Probeer meer dan anders nog contact te maken met je vrienden, familie of klasgenoten.
  • Maak wat avonturen in je verbeelding: een trip in de bergen, een reis naar een eiland, een avontuur op zee,… Je hebt hier controle over en dromen mag!
  • Maak een lijstje met dingen die je wil doen na de crisis. Maak plannen, ook als het vage plannen zijn of wat onrealistisch. Daar kan je dan naar uitkijken als je de crisis even niet meer zitten.

FOTO: Michael Afonso

Nood aan een babbel?

Praat erover