Mijn vlucht is geannuleerd door corona, wat nu?

Mijn vlucht werd geannuleerd

Werd je vlucht geannuleerd door corona? Dan moet je kunnen kiezen tussen een voucher of een terugbetaling, zonder extra kosten. Bieden ze jou alleen een voucher aan? Dan kan je dat dus weigeren, want je hebt recht op een terugbetaling.

Je krijgt geen extra schadevergoeding. Corona is een vorm van overmacht.

Boekte je via een boekingssite? Vraag dan je terugbetaling aan via de boekingssite. Die geeft dat door aan de luchtvaartmaatschappij.

Ik wil zelf mijn vlucht annuleren

Gaat je vlucht nog door, maar wil je niet meer vertrekken door het coronavirus of kan je niet meer gaan door een reis- of inreisverbod?

Annuleer niet zomaar zelf, want je hebt geen recht op een gratis annulatie of herboeking. Tenzij dit wel in de voorwaarden van je ticket staat. Controleer dus de voorwaarden van je ticket.

De luchtvaartmaatschappij kan de vlucht nog annuleren tot op de vertrekdatum zelf. Hou de website van de maatschappij of de luchthaven van vertrek dus goed in de gaten.

Neem printscreens als bewijs van de informatie die je vindt.

Vervoer of verblijf geboekt?

Boekte je samen met je vlucht ook vervoer, verblijf, activiteiten of een huurauto? Dat heet dan een 'pakketreis'.

De volgende regels gelden voor Belgische reisagenten of reisagenten die zich richten op de Belgische markt:

Mijn reis is geannuleerd tussen 20 maart en 19 juni 2020

Dan moest je een voucher aannemen als:

  • De voucher evenveel waard is als het bedrag dat je al betaalde
  • De voucher minstens 1 jaar geldig is
  • Op de voucher staat dat je die kreeg door de coronacrisis

Je moet geen extra kosten betalen voor de voucher. Boek je een nieuwe, duurdere reis met de voucher? Dan moet je het verschil wel bijbetalen. 

Gebruik je de voucher niet binnen het jaar? Dan moeten ze je terugbetalen binnen de 6 maanden na dat eerste jaar.

Gaat de reisorganisator failliet? Dan kan je aankloppen bij het Garantiefonds Reizen: zij helpen je om je geld terug te krijgen of om toch op reis te vertrekken.

Mijn reis is geannuleerd op 20 juni 2020 of daarna

Dan heb je de keuze tussen een ander reisvoorstel van de reisorganisator of een terugbetaling.

Gaat de reisorganisator na de annulering failliet? Dan kan je naar de 'aangestelde curator' stappen: dat is een advocaat die ervoor moet zorgen dat het faillissement correct verloopt. Maar de kans is klein dat je je geld terugkrijgt.

Je kan terugvinden wie de curator is voor jouw failliete reisorganisator op faillissementsdossier.be

Wat als een deel van mijn reis is geannuleerd?

Werd je vlucht geannuleerd? Is je hotel niet meer beschikbaar? Verzamel genoeg bewijzen van de annulering en overleg met je reisorganisator. Die moet je een goede andere optie geven of je volledig terugbetalen.

Mag je niet naar het buitenland reizen (reisverbod) of niet naar het land waar je naartoe wil (negatief reisadvies)? Overleg met je reisorganisator. Je kan je reis gratis annuleren bij buitengewone en overmijdbare omstandigheden die je reis beïnvloeden op je reisbestemming.

Bekijk hier de reisadviezen per land.

Twijfel je over je rechten bij een annulering door corona?

FOTO: Leah Kelley