"Youtube en Facebook lijken perféct te weten hoe mijn cyclus gaat" | Laura (22)

Ik weet dat sociale media mijn gegevens bijhouden en gebruiken om me dingen te proberen verkopen, maar dit gaat te ver!

Ok, ik weet er misschien niet alles van, want wie leest die Terms & Services nu ook, maar het heeft me nog nooit veel kunnen schelen dat ik bijvoorbeeld een jaar lang reclame van Zalando kreeg omdat ik één keer schoenen had besteld. De laatste tijd heb iets vreemd opgemerkt: Youtube en Facebook lijken perféct te weten hoe mijn cyclus gaat, beter dan ik zelfs! Mijn regels zijn altijd onregelmatig geweest en het heeft geen zin om ze te proberen voorspellen.

Maar nu heb ik door dat ik vanaf de eerste Tampax-reclame mag verwachten dat ik binnen de twee dagen begin te menstrueren. Haast nog erger: midden tussen twee menstruaties in zie ik plots enkel nog advertenties voor zwangerschapstesten - ze houden mijn ovulatie ook bij!

Ik weet niet hoe ik me hierbij moet voelen. Ook al is het een algoritme dat het berekent en niet één of andere creep die als werk de menstruatiekalender van alle vrouwen uitrekent, toch voelt dit aan als een schending van mijn privacy. Mijn mannelijke vrienden zien enkel deodorantreclames en vallen compleet uit de lucht als ik dit vertel, maar al mijn vriendinnen maken hetzelfde mee. Eng, toch?

TEKST: Mira Gryseels