Hoe ga ik om met examenstress?

Sommigen lijken al fluitend door de examens te geraken. Voor anderen is het bibberen van de eerste tot de laatste minuut. Wacht niet tot vlak voor het examen om er iets aan te doen. Ga na wat het is dat je zoveel stress bezorgt.

    Deze vragen zetten je op weg

    • Wat is de oorzaak van je stress? Kan je die oorzaak aanpakken?
    • Welke emoties gaan er allemaal door je heen?
    • Welke gedachten heb je over de examens en over jezelf?
    • Met welk resultaat zou je tevreden zijn? Waarom? Is dit realistisch?
    • Heb je een planning? Hoe ziet je dagindeling er uit?
    • Hoe vaak ontspan jij? Wat doe jij om te ontspannen?
    • Denk je dat je de leerstof niet aankan? Of dat het te veel is?
    • Hoe studeer je? Gebruik je verschillende studiemethodes?
    • Hoe kan jij je best concentreren?
    • Ligt de examenvorm jou niet? Tips om je voor te bereiden vind je op Studielicht.

    Tips

    • Praat over je stress.
      Het doet deugd om van medestudenten te horen dat zij ook stress hebben. Door een goed gesprek kan je al je gevoelens en gedachten even op een rijtje zetten. Dat geeft even rust in je hoofd en zelfs moed om er terug aan te beginnen.
       
    • Slaap en ontspan.
      Je brein heeft slaap nodig om je leerstof te kunnen verwerken. Je lichaam heeft beweging nodig om de examens vol te houden.
       
    • Maak een concrete planning.
      Hak je werk op in mini-doelstellingen: bv. nu oefeningen pagina 35 maken, dan definities herhalen, dan 5 minuten pauze. Hoe concreter je doelen, hoe vlotter je eraan begint en hoe gemakkelijker je slaagt. Elk succesje geeft je vertrouwen en een gevoel van controle.

    Ga naar de dienst studentenvoorzieningen van je school voor begeleiding.

    Hoe zorg ik voor minder stress op de dag van het examen?

    Voor het examen

    • Leg al wat je nodig hebt de avond voor het examen klaar.
    • Probeer je zo fris mogelijk te voelen: slaap voldoende, neem een douche, trek comfortabele kleren aan, kam je haar.
    • Herhaal de leerstof, maar studeer geen nieuwe leerstof meer.
    • Vertrek op tijd naar het examen.
    • Vermijd groepjes studenten waar verwarrende vragen gesteld worden of stressverhalen gedeeld worden.

    Tijdens het examen

    • Overloop de vragen eerst.
    • Als je merkt dat je zenuwen opspelen, probeer dan te ontspannen door even van je blad weg te kijken of je ogen te sluiten. Adem rustig in en uit.
    • Heb je een black-out? Kom dan eerst tot rust en probeer een andere vraag.

    Na het examen

    • Laat de moed niet zakken. Een minder goed examen betekent niet dat alles verloren is.
    • Kom eerst tot rust voor je verder gaat met het volgende vak. Een examen kost veel energie.
    • Beweging, buitenlucht, praten met andere mensen geven je nieuwe energie om terug te beginnen.