Ik heb stress voor de examens. Wat kan ik doen?

Sommige leerlingen krijgen stress van toetsen. Tips die iederéén helpen, bestaan niet. Maar bij deze tips zit er zeker één die werkt voor jou!

Tips

  • Zorg voor een rustige plek waar je kan leren. Ruim je bureau op en maak een gezellig plekje.
  • Laat je niet afleiden. Leg je tablet, gsm, laptop ver weg. Zo vermijd je dat je ze de hele tijd gebruikt.
  • Neem elk uur pauze. Na 45 tot 60 minuten vallen je hersenen even ‘in slaap’. Ze verwerken dan wat je geleerd hebt. Daarom moet je pauzeren. Dans, speel met de hond of ga kort wandelen in je pauze. Daar krijgen je hersenen nieuwe zuurstof en het helpt tegen stress.
  • Eet iets gezonds in je pauze, bijvoorbeeld een stuk fruit. Of studentenhaver, een mengeling van noten en rozijnen. Noten zorgen voor vitamine B, rozijnen voor suikers.
  • Vraag iemand om je te overhoren. Zo weet je zeker dat je de leerstof begrijpt.
  • Maak een planning om te studeren. Doe dat samen met je ouders of je leerkracht.
  • Hang je examenrooster op de koelkast. Doorstreep elk examen dat klaar is.
  • Praat over je stress. Praat met je klasgenoten over je stress. Vraag je ouders om je te steunen. Bijvoorbeeld: door eten klaar te maken op een uur dat past voor jou. Of door je te verwennen met een glaasje vers fruitstap en een koekje.
  • Slaap genoeg. Tijdens je slaap verwerk je alle leerstof die je overdag geleerd hebt. Genoeg slapen is dus absoluut nodig om goed te onthouden.

FOTO: Ben White