Hoe kan ik veilig online shoppen en betalen?

Een veilige webshop

Webadres checken

  • Controleer of het start met https://. De s staat voor ‘secure’. Dat betekent dat gegevens op een beveiligde manier verzonden worden.
  • Let op betekenisloze combinaties van cijfers en letters. Fake webshops hebben vaak een raar webadres. Bv. Bol.net en coo1blue.be of coolblu.be.

Goede reviews

  • Kies webshops waar jij of je vrienden al shopten. Of een die goede reviews krijgt.
  • In België geeft BeCommerce een keurmerk aan veilige webshops. Zo heb je de meeste zekerheid.

Contactgegevens bekijken

Een .be webadres betekent niet altijd een Belgische webshop. Check daarom de contactgegevens van de webshop alvorens je bestelt.

DNS Belgium doet zijn uiterste best om cybercriminelen te vroeg af te zijn. Ze proberen hun domeinnamen te blokkeren nog voor ze online komen.

Veilig online betalen

Is de webshop veilig? Blijf opletten bij de betaling.

  1. Kies een uniek wachtwoord als je een account aanmaakt. Maak het niet te makkelijk. Bv. niet 'wachtwoord123'. Gebruik niet hetzelfde wachtwoord voor al je online accounts.
  2. Betaal niet als je op een publiek wifinetwerk surft. Je weet nooit wie meevolgt.
  3. Vul enkel gegevens in die nodig zijn voor de betaling. Betaal je met een kredietkaart? Dan zijn dat het type kaart (Bv. Visa of Mastercard), het kaartnummer, je naam, ‘geldig tot’ datum en de driecijferige veiligheidscode (CVC-code). Je telefoonnummer, e-mailadres of wachtwoorden zijn niet nodig.
  4. Bewaar je order- en betaalbevestiging. Moet je bewijzen dat je betaalde voor je bestelling? Dan heb je die bevestiging nodig.
  5. Steeds meer winkels hebben een eigen app waar je kan winkelen en betalen. Dat is een veilige optie. Want je moet dan niet naar de website surfen. Ook Apple Pay en Google Pay zijn veilig. De webwinkel krijgt dan geen toegang tot je betaalgegevens.
  6. Merk je tijdens het betalen iets vreemd? Sluit je online bankomgeving meteen. Neem contact op met je bank.

Toch opgelicht?

  • Ga naar je bank met de betaal- en bestelgegevens. Zij kunnen de zaak laten onderzoeken.
  • Neem contact op met de webshop zelf. Misschien was het toch gewoon een fout of vergetelheid van hen.
  • Laat een review achter op de website. Zo verwittig je andere shoppers. Hou het wel netjes en beleefd.
  • Dien klacht in bij de bevoegde instanties.

FOTO: Samantha Gades