Hoe kan ik veilig online shoppen en betalen?
Door DNS Belgium
1. Gebruik een veilige webshop
Check het webadres
- Controleer of het start met https://. De s staat voor ‘secure’. Dat betekent dat gegevens op een beveiligde manier verzonden worden.
- Controleer de domeinnaam, of ook wel de centrale naam in het webadres. Cybercriminelen gebruiken webadressen die goed lijken op de echte naam, maar dan met kleine foutjes of toevoegingen. Bijvoorbeeld: safe.onweb.be of bol.net. Dat lijkt echt, maar het is niet de officiële site.
Lees de reviews
- Kies webshops waar jij of je vrienden al shopten. Of een webshop die goede reviews heeft.
- Staat het logo van BeCommerce op de webshop? Dat is een bewijs dat de webshop is goedgekeurd. BeCommerce geeft een keurmerk aan veilige webshops in België.
Controleer de contactgegevens
Een .be webadres betekent niet altijd een Belgische webshop. Check daarom de contactgegevens van de webshop voor je bestelt.
Op een betrouwbare webshop vind je:
- een e-mailadres
- een telefoonnummer
- een fysiek adres
- een retourbeleid
Vind je deze gegevens niet? Is het onduidelijk van wie de website is? Wees dan voorzichtig.
2. Betaal veilig online
Blijf opletten bij de betaling. Ook al blijkt uit de vorige stappen dat de webshop veilig is.
- Kies een uniek en niet te makkelijk wachtwoord. Gebruik niet hetzelfde wachtwoord voor al je online accounts. Je maakt een sterk wachtwoord met:
- minstens 15 karakters
- hoofd- en kleine letters
- speciale tekens (Bijvoorbeeld: &/@#!)
- Betaal niet als je op een publiek wifinetwerk surft. Je weet nooit wie meevolgt.
- Vul enkel gegevens in die nodig zijn voor de betaling. Je telefoonnummer, e-mailadres en wachtwoorden zijn meestal niet nodig.
- Bewaar je order- en betaalbevestiging om te bewijzen dat je hebt betaald.
- Gebruik de app van de winkel als die er is. Dat is een veilige optie omdat je niet naar de website moet surfen.
- Ook Apple Pay en Google Pay zijn veilig. De webshop krijgt dan je betaalgegevens niet.
- Merk je iets vreemds tijdens het betalen? Sluit dan meteen je bankapp. Neem contact op met je bank.
Zie ook:
Ben je toch opgelicht?
Dit kan iedereen overkomen. Dit kan je doen:
- Ga naar je bank met de betaal- en bestelgegevens. Zij kunnen het onderzoeken.
- Neem contact op met de webshop. Misschien was het gewoon een fout.
- Laat een review achter op de website. Zo waarschuw je andere mensen.
- Dien een klacht in bij de juiste instanties.
FOTO: Samantha Gades