Hoe herken ik een fake link?
Een mail van je bank, een bericht van een pakjesdienst, een winactie op Facebook of een onbetrouwbare QR-code ...
Phishing is soms heel creatief om je vertrouwen te winnen en je op te lichten. Het is daardoor moeilijk om te zien wat echt is en wat niet.
Let hierop om een fake link te herkennen:
1. Onverwacht
Krijg je zonder reden een bericht? Bijvoorbeeld:
- Je krijgt een berichtje over een pakje, maar hebt niets gekocht.
- Je krijgt plots een berichtje van een vriend, maar hebt die al lang niet meer gehoord.
2. Lijkt dringend
Bijvoorbeeld:
- Je vriend lijkt in nood.
- Je bent zogezegd iets vergeten betalen.
3. E-mailadres klopt niet
- Er staan spelfouten in.
- Het is niet het juiste.
Klik door op het e-mailadres of de naam die je ziet staan. Want de naam kan wel juist lijken, maar als je met je muis erover zweeft of erop tikt, zie je het echte e-mailadres.
Voorbeeld:
- Je krijgt een mail van Decathlon dat je iets gewonnen hebt.
- Maar als je doorklikt staat er als e-mailadres "info@ehtmmgsl.tutorialletgohana.pp.ua"
- Zo zie je dat de mail niet écht van Decathlon komt.
4. Ze vragen om je gegevens
De overheid, je bank en andere betrouwbare organisaties zullen je gegevens nooit vragen via e-mail, sms of telefoon.
Geef dus nooit zomaar je:
- Wachtwoord
- Bankgegevens
- Persoonlijke info
5. Link gaat naar onveilige website
Zweef met je muis over de link en let op het domein. Dat is het woord voor ‘.be’ of ‘.com’ en voor de allereerste slash (/). Bijvoorbeeld:
- In de link ‘https://www.watwat.be/privacy' is het domein ‘watwat’.
- In de link ‘https://www.watwat.tips.be/privacy’ is het domein ‘tips’. Je komt dus op een andere site terecht.
6. QR-code
Als je een QR-code scant, zie je de site waarnaar die link gaat. Voor je daarop klikt, kijk eerst eens of dat domein klopt.
Een voorbeeld:

7. Vage aanspreking
In de plaats van je naam, gebruiken ze:
- Je e-mailadres
- Een algemene aanspreking zoals “Beste”
8. Veel taalfouten
Criminelen maken niet altijd fouten. Maar als er staan, let je best extra goed op.
9. Het bericht staat bij spam of ongewenst
Heel soms staan daar mails die geen spam zijn, maar meestal heeft de spamfilter gelijk.
10. Ze proberen je nieuwsgierig te maken
Bijvoorbeeld:
- “Kijk wat ik over jou las ...”
- “Ben jij dit op deze foto?”
11. Ze vragen om te betalen
Klopt het rekeningnummer wel? Twijfel je of het echt is?
Informeer bij je bank of de organisatie zelf. Doe dat niet via de gegevens in de mail, maar ga zelf naar de website.
Ik heb op een gevaarlijke link geklikt. Wat nu?
- Stop meteen en vul niets in.
- Wachtwoord gegeven? Verander dat wachtwoord onmiddellijk op alle plaatsen waar je het gebruikt.
- Bankgegevens gegeven? Bel Card Stop via 078 170 170 en contacteer je bank.
- Geld gestolen? Doe dan aangifte bij de politie.
- Stuur het bericht of een screenshot ervan door naar verdacht@safeonweb.be: zij kunnen illegale sites offline halen.
- En rapporteer die mail als spam in je mailprogramma.
Zie ook
Nood aan een babbel?
Praat eroverDe laatste controle van deze pagina was op 22 mei 2025.