"De leerlingenraad leerde me omgaan met autoriteit" | Niels

Niels zat in het middelbaar in de leerlingenraad. Nu vertegenwoordigt hij de stem van studenten in de hogeschool.

Wat was je drijfveer om deel uit te maken van de leerlingenraad?

Een positieve bijdrage leveren voor medestudenten en de school toffer en beter maken. Inbreng van studenten doorgeven naar hogerop en zo een beetje beweging te krijgen langs beide kanten en wat harmonie maken tussen de twee.

Wat houdt zo’n functie exact in?

In het middelbaar ging het over ideetjes bedenken om de school toffer en draaglijker te maken als je daar 8 uur op een dag moet zitten. Zo pushten we voor toelaten van GSM’s op de speelplaats, andere regels in de refter, mogelijkheid tot dispensatie enzovoort. We organiseerden ook evenementen, picknick, BBQ, sportdag, en ik persoonlijk mocht de rondleiding geven aan MNM de Strafste School. Dat krantenartikel hangt 5 jaar later nog altijd boven mijn bed. Nu op de hogeschool gaat het voornamelijk over problemen of zorgen te melden in verband met cursussen, lectoren, examenroosters etc...

Moet je verkozen worden of hoe ging het bij jou in zijn werk?

Om bij de leerlingenraad aan te sluiten was dat niet nodig. We waren een kleine school en leerlingenraden hebben niet bepaald cool imago. Er werd dus wel gezocht naar leden. Wij zijn er gelukkig in geslaagd om de leerlingenraad wat zotter te maken waardoor er na mijn eerste jaar wel redelijk wat leden bijkwamen. Na 2 jaar konden we al wat kiezen en pikken in lichte vorm.

Heb je al eens gedacht om ermee te stoppen?

Niet per se. Het is niet zo tijdrovend, je doet iets goed, je maakt het zelf wat tof en je maakt leuke dingen mee.

Is het leerrijk voor jou?

Ja, je leert omgaan met autoriteit. Soms is het goed om onderwerpen te pushen en soms mag je niet te hard pushen, maar moet je wel op je strepen blijven staan. Ik heb ook al veel dingen mogen organiseren. Ook leer je beseffen dat er vaak tegengestelde verwachtingen zijn en dat je nooit voor elke student of leerkracht goed kan doen. Daar leer je mee omgaan en het een plaats geven.

TEKST: Margot Gysbrechts FOTO: Ryan Tauss