Heeft iedereen hetzelfde algoritme?
Nee.
Niet iedereen ziet hetzelfde op het internet.
Sociale media, websites en zoekmachines zoals Google tonen dingen die jij waarschijnlijk interessant vindt.
Ze doen dat door te kijken naar wat jij leuk vindt, opzoekt en volgt.
Dit noemen we een algoritme.
En dat werkt voor iedereen anders.
Hoe weet het algoritme wat ik interessant vind?
Je algoritme wordt gevormd door:
- dingen die je opzoekt (= zoekgeschiedenis),
- berichten die jij liket,
- accounts die jij volgt,
- websites die jij bezoekt
- hoe lang jij naar een bericht of beelden kijkt,
- …
Ook wat jouw vrienden of mensen die op jou lijken online doen, bepaalt mee jouw algoritme.
Omdat je algoritme zich aanpast aan jouw gedrag en interesses, geraak je soms in een ‘filterbubbel’ of een ‘echokamer’.
- Een filterbubbel is een denkbeeldige bubbel waarin je alleen dingen te zien krijgt die je wil zien.
- Een echokamer is een denkbeeldige kamer waarbij je enkel omringd wordt door mensen die hetzelfde denken als jij.
Waarom werken algoritmes zo?
Zoekmachines en sociale media willen hun inhoud zo interessant mogelijk maken voor hun gebruikers.
Hoe interessanter je iets vindt, hoe langer je op de pagina blijft. En dat is wat bedrijven zoals Google en Meta willen.
Want hoe langer jij dan op hun platform blijft, hoe meer persoonlijke informatie ze over jou kunnen verzamelen. Zo kunnen ze je meer reclame op maat tonen, en verdienen ze dus meer geld.
Hoe verander ik mijn algoritme?
- Maak je algoritme schoon door:
- je cookies en geschiedenis te verwijderen,
- te klikken op ‘niet geïnteresseerd' bij content die je niet wilt zien,
- op zoek te gaan naar andere content dan je normaal doet.
- Gebruik de incognito modus of maak een tweede account. Zo kan het algoritme je online activiteit niet bijhouden.
- Zoek actief naar informatie of andere meningen in plaats van te scrollen.
- Pas je instellingen aan. Sommige platformen hebben de optie om te kiezen welke inhoud je wilt zien.
- Zit je vast in een bubbel van negatieve inhoud die je een vervelend gevoel geven? Ontvolg de personen die zo’n berichten posten.
Nood aan een nieuwe start?
Je kan ook je volledige algoritme resetten. Zoek op TikTok, Instagram, Snapchat of Pinterest naar de instelling ‘reset suggested content’ of ‘voorgestelde content resetten’.
Foto: Mikoto Raw Photographer