"Van watervalsysteem naar zalmeffect" | Rik (18)

Rik is 18 jaar en zit in het vierde middelbaar. Door slecht advies liep hij veel achterstand op. Maar dan nam hij het heft in eigen handen.

"Twee jaar geleden, in mijn derde, zat ik in de beroepsrichting kantoor en verkoop. We deden uitstapjes zoals naar een recyclagepark, een waterzuiveringsstation of een dagje Rotterdam. Maar onze andere campus, waar de elitaire ASO- en TSO-studenten zaten, zij mochten uitstapjes doen naar bijvoorbeeld musea, het Vlaams Parlement en een eindejaarsreis naar Rome.

Het voelde aan alsof de school niet gezien wilde worden met die beroepsleerlingen.

Rik, 18 jaar

En toen realiseerde ik mij: dit is niet fair. Dit is niet fair tegenover ons, beroepsleerlingen. Het voelde aan alsof de school niet gezien wilde worden met die beroepsleerlingen. We waren precies de vuilnisbak van het onderwijs.

Ik had er al een hels parcours opzitten. Om het kort samen te vatten: ik ging van een 1B naar een 2B, van een 2B naar 3BuSO, van een 3BuSO naar een 3 kantoor, van een 3 kantoor naar een 4 kantoor en dan ben ik gaan zalmen.

4TSO STW was eigenlijk de beste optie voor mij, omdat ik wist dat ik veel kon. Ik heb wel degelijk capaciteiten. Maar 4TSO STW was niet zo eenvoudig om daarin toegelaten te worden. Het CLB en de school verhinderden me ook om die keuze te maken.

Het advies van het CLB werkte gewoon niet voor mij.

Rik, 18 jaar

Hun advies luidde simpelweg: ‘je blijft beter in het BSO’. Maar ik voelde dat die richting mij niet vooruit hielp. Misschien lag het aan die bewuste CLB medewerker maar het advies van het CLB werkte gewoon niet voor mij. En na al die teleurstellende sprongen die ik al gemaakt had, was ik het beu!

Dus heb ik directeurs gemaild van scholen waar ze STW geven. Ik wilde eens horen: wat vinden ze van mij, hoe zagen ze mij? En dat was eigenlijk heel positief. Ze gaven me een kans om op te klimmen in het onderwijs. Momenteel doe ik dus 4STW, maar ik heb wel een achterstand opgebouwd. Ik ben 18 jaar. Ik moest al afgestudeerd zijn.

Het onderwijsbeleid van vandaag moet andere keuzes maken.

Rik, 18 jaar

Het onderwijsbeleid van vandaag moet andere keuzes maken. Bijvoorbeeld een brede eerste graad, een gelijkwaardige behandeling van ASO, BSO, TSO en KSO, en CLB-medewerkers die naar het individu kijken in plaats van naar het geheel. Ik ben een zwarte jongen uit een kansarm gezin met ASS. Dat wordt direct als negatief bestempeld. Dit moet positiever behandeld worden. Het zal niet meer voor mij zijn, maar wel voor de jongeren van de toekomst."

Vragen over jouw rechten in het onderwijs?

Voor meer informatie over jouw keuzes in het onderwijs of je rechten en plichten bekijk dan zeker de website van de Vlaamse Scholierenkoepel.

TEKST en FOTO: Rik Smeets