Hoe kies ik de beste naam voor mijn bedrijf?

Tip 1: Duidelijk en herkenbaar

Voorzie een link met wat je doet. Want goede namen zijn herkenbaar.

Kies je toch voor een minder duidelijke, abstracte naam? Voorzie dan een duidelijke omschrijving onder je naam.

Bv. elektroketen Vandenborre. Daar kan je terecht voor ‘tv, video, hifi, elektro en multimedia’.

Tip 2: Ambitieus mag

Kies een naam met toekomstmogelijkheden. Ook als internationaal gaan niet je hoogste doel is. Je weet nooit wat de toekomst brengt.

Kleinere ondernemers kiezen vaak voor hun eigen familienaam. Dat is een prima keuze, maar later kan het je beperken.

Tip 3: Klanksymboliek

Je hersenen koppelen emoties aan de klanken die je hoort. Dat is ook zo voor de naam die je kiest.

De klank van je naam schept onbewust verwachtingen over je bedrijf of merk.

Hoe dat precies zit? Hoe kan je daarop inspelen? Lees het in de blog van Claim Je Idee.

Tip 4: Hulp voor je brainstorm

Deze brainstormtechnieken helpen je om een bedrijfsnaam te bedenken.

Je vindt al spelend leuke combinaties en woorden waar je misschien nooit aan had gedacht.

Tip 5: Webadres nog beschikbaar?

De ideale naam gevonden? Check of die nog beschikbaar is als webadres. Dat kan eenvoudig via een domeinnaamchecker.

Naam al bezet? Geen paniek. Er zijn altijd oplossingen als je domeinnaam al ingenomen is.

Tip 6: Het volledige plaatje

Je branding toont volledig waar jij en je bedrijf voor staan.

Met een goede naam valt de hele puzzel in elkaar: van het logo tot de sfeer in de winkel. Alles lijkt te kloppen.

Tip: vergeet ook je slogan niet. Of een omschrijving van wie je bent en wat je doet.

Tip 7: Durf kiezen

Durf vooral te kiezen. Het is onmogelijk om alles te vatten in één naam.

Meer hulp & meer dan een naam

Vind je naam

In 5 stappen naar de naam van je bedrijf.

Voor, tijdens en na de start van je bedrijf

Ontdek alle belangrijke stappen op je weg naar een eigen bedrijf.

Een goede naam is belangrijk. Maar er is nog veel daarvoor en daarna.

FOTO: DISRUPTIVO