Een dipje, hoe ga ik daarmee om?

Af en toe zijn er van die mindere dagen. Je hebt nergens zin in, alles lijkt tegen te zitten en je voelt je down.

Weet dat iedereen wel eens zo’n mindere dag of periode heeft. Echt waar, we laten het zelden aan de buitenwereld zien, maar we hebben allemaal onze portie baaldagen.

Zorg voor jezelf

Wees vooral niet te hard voor jezelf. Je mag je best even rot voelen. Gelukkig gaan dipjes ook weer voorbij.

Laat jezelf dus toe om het allemaal eens te voelen. Dat is nodig om daarna weer verder te kunnen.

Zorg voor jezelf zoals je voor een goede vriend(in) zou zorgen wanneer die zich down voelt.

Onderneem actie

Doe dingen die je batterij weer opladen.

En ga op zoek naar positiviteit:

  • Volg accounts waarin je jezelf herkent, van mensen die er nu weer bovenop zijn. Op Instagram kan je mensen met verschillende verhalen volgen.
  • Vermijd profielen op sociale media die je naar beneden trekken of jaloers maken omdat ze er perfect uitzien.
  • Ga bij jezelf weer op zoek naar het positieve: wat zijn je dromen, hoe wil je dat je toekomstige ik zich voelt? Maak die gedachten concreet door ze bijvoorbeeld op te schrijven. Zo ben je meer bezig met wat je wel wilt dan met wat je niet wilt.
  • Geef jezelf ’s ochtends tien complimenten. Stop niet voordat je er tien hebt gevonden!

Je denkt misschien dat je eerst geïnspireerd moet zijn om actie te kunnen ondernemen, maar eigenlijk is het net omgekeerd. Zodra je iets doet, hoe klein ook, kan je vanzelf in gang geraken:

  • Wil je een tekening maken? Leg jezelf niet de druk op dat het meteen prachtig moet zijn. Pak pen en papier en zie wat er gebeurt.
  • Wil je meer buiten komen? Begin met vijf minuutjes op de stoep te gaan zitten.
  • Wil je meer sporten? Doe je sportschoenen aan of luister naar motiverende sportmuziek.

Splits je doelen op in de allerkleinste stapjes.

Praat erover

Kies iemand waarbij je je goed voelt: een goede vriend(in), iemand van je familie, school of werk. Geef aan dat je een babbel nodig hebt.

Het is een cliché, maar praten kan echt helpen. Door je gedachten te delen krijg je er meer vat op. Je begrijpt je gevoelens beter en dat lucht op.

Soms is het wat spannend om over zo’n onderwerp te beginnen. Laat je niet tegenhouden door negatieve gedachten. Ga ervoor, je zult zien dat het goed doet!

Durf je er niet goed over praten met iemand uit je omgeving? Je kunt ook praten, chatten of mailen met iemand die je niet kent. De organisaties in het blokje 'Praat erover' bieden je graag een luisterend oor.

Het doet goed om je gedachten te delen met anderen.

Blijft je dipje maar duren? Geraak je er zelf niet meer uit? Dan is het belangrijk om hulp te zoeken. Daarvoor kan je terecht bij je huisarts of het CLB.

Nood aan een babbel?

Praat erover