Hoe stop ik met snoepen?

Je zit thuis en je wilt wat. Koekjes en chips bij voorkeur. Klinkt bekend in de oren? Je bent niet alleen. De verleiding naar iets zoets of vettigs is des te groter. Wil je dat omzeilen?

Duik in de keuken

En maak een gezond tussendoortje klaar. Weg verveling, hallo lekkers!

Inspiratie voor gezonde tussendoortjes:

  • Check Zeker Gezond. Je filtert zelf op moeilijkheidsgraad en tijdsbesteding en je tussendoortje is… zeker gezond!
  • Zoek op #healthysnacks op Instagram of Pinterest. Of kom in de juiste mood via #healthyfood of #healthysnacks op TikTok.

Geef jouw boodschappenlijstje door aan je ouders

Zorg dat jouw favoriete soorten fruit, groenten, (plantaardige) yoghurt, noten en granencrackers in huis zijn. Laat je ouders dus weten dat dit op het boodschappenlijstje moet staan.

Als je deze basics effectief in huis hebt, is het zoveel makkelijker om eens niet voor een wafel of koek te kiezen.

Twijfel je over wat nu goeie basics zijn? Check dan de site van Gezond Leven.

Blijf bezig

Heel vaak eten we tussendoortjes uit verveling, niet door de honger. Zeker in corona-tijden durft de verveling wel eens toeslaan. Toch valt er nog heel wat te doen.

Maak ’s morgens je dagplanning en plan ook je hoofdmaaltijden goed in. Zo omzeil je lege momenten én ongezonde tussendoortjes.

Heb je toch honger? Dan eet je wellicht tijdens de hoofdmaaltijden niet genoeg. Schep gerust wat extra groenten of aardappelen op of eet een extra boterham!

Schrijf op wat je eet

Blijf je naar iets ongezonds grijpen? Houd dan eens een aantal dagen bij wat je eet. Ook op Pinterest vind je via de zoekterm ‘printable food journal’ massa’s leuke eetdagboeken die je kan gebruiken.

Als je ziet wat je allemaal snoept op een dag, dan ga je er ook bewuster mee om. En wordt het makkelijker om in het vervolg eens voor een kiwi of yoghurt te kiezen!

Meer weten over goeie eetgewoonten? Klik vooral door!

Nood aan een babbel?

Praat erover