Ik zit thuis met iemand met psychische problemen. Wat nu?

Het is niet evident om op te groeien met een persoon met psychische problemen. En coronatijden maken dat er niet gemakkelijker op. Maar je zette al een goede stap: info zoeken. De volgende tips kunnen helpen:

Ga op zoek naar wat het met jou doet.

  • Wat doen die psychische problemen van jouw huisgenoot met jou?
  • Ga je er anders mee om in deze coronatijden?
    • Voel je je bijvoorbeeld zelf somberder omdat jouw zus depressief is?
    • Of vertel je bijvoorbeeld zelf minder over jouw zorgen omdat je voelt dat je mama of papa minder kan dragen?

Heb je op deze vragen een antwoord? Zet ze op papier of in je gsm. Zo kan je er altijd naar teruggrijpen, wanneer je er met iemand over praat.

Probeer erover te praten.

Spreek een familielid of een online hulpverlener aan over jouw problemen. Je gevoelens of bezorgdheden delen zorgt vaak voor opluchting en minder stress. Zo hoef je niet alles alleen te dragen. De ander kan ook helpen om oplossingen te zoeken.

Praat je er liever anoniem over? Er zijn heel wat organisaties die naar jou willen luisteren. Bijvoorbeeld Awel, Tejo CLB-chat, JAC en ZoJong! Kijk ook in het blokje PRAAT EROVER. Zij weten goed hoe ze met situaties als de jouwe om moeten gaan.

Zijn de psychische problemen nog niet vastgesteld door een psycholoog of dokter?

Vertel dan aan de persoon waarover je je zorgen maakt. Vertrek hierbij vanuit wat jij ziet of opmerkt. Gebruik zinnen als: “Ik merk dat/Ik zie dat... en maak mij daar ongerust over.” Breng dit op een rustige manier aan. Dan kan er weinig misgaan.

Ben je bang om dit te doen? Zoek dan een volwassene die je vertrouwt. Die kan vanop afstand helpen om het te zeggen of om dit in jouw plaats doen .

Wees creatief!

Het is best lastig om thuis te zitten met iemand met psychische problemen. Misschien voel jij je daardoor ook somber, gefrustreerd of boos. Maak eens een (online) inspiratiebord op Pinterest of in jouw kamer met positieve quotes. Dipje? Kijk eens naar je bord en je voelt je instant beter.

Is dit niets voor jou? Ga even wandelen of sporten. Beweging zorgt voor helderheid, rust en een gelukzalig gevoel.

Meer weten?

Er bestaan organisaties voor kinderen van ouders met psychische problemen. Neem eens een kijkje op: ikmaakdeklik, Similes of Familieplatform.

Voel jij je soms ‘de therapeut’ van de persoon met psychische problemen of zorg je (mee) voor deze persoon? Dan kan het best zijn dat je een jonge mantelzorger bent. Is dat zo? Dan kan je terecht bij ZoJong!. ZoJong! Is een organisatie opgericht voor en door jonge mantelzorgers. Neem zeker ook eens een kijkje op hun Facebook en Instagram.

Nood aan een babbel?

Praat erover