Met wie kan ik praten over hoe ik mij voel?

Je hart luchten kan zoveel deugd doen. Maar je kan je zorgen niet bij iedereen kwijt. Je wil iemand die warm reageert, je niet veroordeelt, en die je verhaal niet zomaar doorvertelt. Wie in jouw omgeving zou voor jou een goede vertrouwenspersoon kunnen zijn?

Oma, BFF of psycholoog, het maakt niet uit

Het maakt niet uit wie je vertrouwenspersoon is, zolang je zeker weet dat die het oprecht goed met je voor heeft.

Het kan je beste vriend zijn of je oma, een leerkracht, je ouders, een psycholoog, een leider in de jeugdbeweging …

Vraag af en toe of het oké is dat je iets deelt

Let op dat je die persoon niet in een moeilijke positie brengt, bijvoorbeeld:

  • Het is voor je tante waarschijnlijk niet gemakkelijk om iets te verbergen voor jouw mama.
  • Je muziekleraar voelt zich misschien niet geschikt om jou echt te ondersteunen.
  • Je beste vriendin leeft waarschijnlijk erg met je mee, maar vindt het soms zwaar worden.

Vraag je vertrouwenspersoon af en toe of het oké is als je iets deelt.

Gaat het over iets heel belangrijks in je leven? Dan kan het een goed idee zijn om dit te delen met de mensen die het dichtst bij je staan, zoals je ouders, je opvoeders of andere huisgenoten. Zij hebben immers meer vat op je situatie dan iemand die erbuiten staat.

Anoniem je hart luchten

Ben je bezorgd dat iemand je verhaal doorvertelt? Een psycholoog en een huisarts hebben zwijgplicht.

Je verhaal is er dus extra veilig.

Vertel je jouw zorgen liever niet face to face aan iemand? Je kan bellen, chatten of mailen met Awel, een beetje zoals een anonieme vriend. Je kan er je hart luchten zonder dat je hoeft te vertellen wie je bent.

Op zoek naar een maatje?

Ben je op zoek naar een maatje? Lees dan: Hoe maak ik vrienden?

Durf te delen

Heb je jouw vertrouwenspersoon of -personen gevonden? Dan moet je ook durven vertellen wat je dwars zit.

Geef jezelf daar de tijd voor.

Soms kan het helpen om je gevoelens en gedachten eerst eens neer te schrijven, voor jezelf. Je kan zo’n briefje ook afgeven aan jouw vertrouwenspersoon.

Of misschien zijn er wel andere stapjes die jou helpen om alsmaar opener te zijn over wie je bent? Je kan social media posts of story's delen die je raken, bijvoorbeeld. Op die manier zeg je onrechtstreeks wat je voelt of denkt.

FOTO: Kate Kalvach

Nood aan een babbel?

Praat erover