Hoe ga ik om met zelfmoordgedachten?

Voel je je soms zo wanhopig dat je aan zelfmoord denkt? Je bent niet alleen. Heel veel jongeren denken soms dat het misschien beter zou zijn als ze er niet meer zouden zijn.

Deze gedachten kunnen beangstigend zijn. Misschien voel je je wel schuldig ten opzichte van je vrienden of familie? Dat maakt het niet altijd makkelijk om die gedachten met iemand te delen.

Gelukkig zijn er ook heel wat dingen die je zelf kan doen om je gedachten wat meer onder controle te krijgen.

Zoek afleiding

Soms kan het helpen om je gedachten te proberen verzetten en te vermijden dat je begint te piekeren.

Bijvoorbeeld:

  • een wandeling maken met de hond
  • naar een film kijken
  • een bad nemen
  • sporten of ontspanningsoefeningen doen

Je kan ook dingen gaan doen met anderen zonder dat je hoeft te praten over je gevoelens.

Bijvoorbeeld:

  • gaan voetballen met vrienden
  • een terrasje doen met een oude klasgenoot
  • op bezoek gaan bij familie

Op het moment dat de zelfmoordgedachten je overvallen, is het soms moeilijk om te bedenken wat je tot rust kan brengen. De app BackUp kan hierbij helpen. Je kan er foto's, liedjes en quotes in opslaan die je een goed gevoel geven of contactgegevens toevoegen van mensen die je kan bereiken in nood.

Carrie vertelt hoe zij omgaat met haar zelfmoordgedachten.

Praat erover

Hoewel het erg moeilijk kan lijken om met iemand te praten over zelfmoordgedachten, kan dit wel het verschil maken. Je kan praten met iemand uit je omgeving, zoals een vriend, familielid, leerkracht of collega. Als je niet durft praten met een bekende, kan je ook contact opnemen met de anonieme hulplijn Zelfmoordlijn 1813. Praten kan opluchten.

Maarten vertelt hoe hij contact zocht met de Zelfmoordlijn chat.

Zoek hulp

Je hoeft niet alleen met je zelfmoordgedachten blijven zitten. Weet dat je altijd hulp kan inschakelen, zowel in je omgeving als bij professionele hulpverleners.

Elise vertelt wat haar geholpen heeft.