Hoe ga ik om met zelfmoordgedachten?

Voel je je soms zo wanhopig dat je aan zelfmoord denkt? Overvallen deze gedachten je af en toe of malen ze continu door je hoofd? Lees hier wat je kan doen om je zelfmoordgedachten onder controle te krijgen.

Zoek afleiding

Soms kan het helpen om je gedachten te proberen verzetten en te vermijden dat je begint te piekeren. Bijvoorbeeld door een wandeling te maken met de hond, naar een film te kijken, een uitgebreid bad te nemen, te sporten of ontspanningsoefeningen te doen. Je kan ook dingen gaan doen met anderen zonder dat je hoeft te praten over je gevoelens. Bijvoorbeeld gaan voetballen met vrienden, een terrasje doen met een oude klasgenoot of op bezoek gaan bij familie.

Praat erover

Hoewel het erg moeilijk kan lijken om met iemand te praten over zelfmoordgedachten, kan dit wel het verschil maken. Je kan praten met iemand uit je omgeving, zoals een vriend, familielid, leerkracht of collega. Als je niet durft praten met een bekende, kan je ook contact opnemen met de anonieme hulplijn Zelfmoordlijn 1813. Praten lucht op.

Zoek hulp

Je hoeft niet alleen met je zelfmoordgedachten blijven zitten. Weet dat je altijd hulp kan inschakelen, zowel in je omgeving als bij professionele hulpverleningsinstanties.